Plastkatastrof

Jag är en nitisk källsorterare. Tidningar, papp, glas, metall, glödlampor, bioavfall, hushållssopor och plast. Det är ingenting som är särskilt krävande eller svårt att ta sig för så varför inte göra det? Speciellt när det i längden har såpass positiva effekter på vår miljö. 

Plast är någonting som jag har extra svårt för. Det är en förbrukningsvara som vi idag använder på ett sätt som är fullkomligt besinningslöst. Plast är inte bara fullt av kemiskt gift, det är ett material som inte bryts ner naturligt utan bryts bara ner till mindre bitar som aldrig försvinner. Dessa mikropartiklar hamnar sedan i vår natur och i haven hamnar det miljontals ton plast varje år som det marina djurlivet får i sig. Det här är några anledningar till varför jag tycker att det är så viktigt att källsortera. 

Enligt Naturskyddsföreningen producerades det år 2011 280 miljoner ton plast per år och i de industrialiserade länderna konsumerar en person cirka 100 kilo plast per år. Det är i mina ögon ofantligt mycket. Jag försöker göra allt för att undvika plastprodukter i onödan. Några exempel är att alltid ha med egna tygkassar till matbutiken (det sparar du dessutom pengar på), undvik engångsartiklar av plast så långt det går, skippa sugröret till drickan när du äter ute, istället för att plasta in maten använd lådor med lock till, panta alltid osv. osv. Jag tycker att det är viktigt att åtminstone bli medveten om sin egen plastkonsumtion och ta ställning därefter. 

När jag för några månader sedan läste att Axfood växlade om från råoljebaserade fruktpåsar till sockerrörsbaserad bioplast blev jag självklart väldigt glad. När jag äger bolag som arbetar mot mål som dessa kan jag inte annat än att känna mig stolt. Det handlar alltså om 170 miljoner påser om året som både Willys och Hemköp står för. Även om själva produktionen av plast inte minskar så är råvaran åtminstone miljövänligare. Jag har dock stött på att det är lätt att misstolka "sockerrörsbaserad" som biologiskt nedbrytbart, så är inte fallet utan påsarna sorteras fortfarande som vanlig plast.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar